Květinářství na Divoké Šárce

15.08.2019

Malba na zeď v květinářství. Ornament inspirovaný pohledem do kaleidoskopu a květinami. Jak to celé probíhalo, jak jsem ornament tvořila a jak jsem postupovala při malbě na zeď?

Tento rok na jaře jsem absolvovala a pro moji absolvenskou práci jsem se rozhodla zrealizovat nástěnnou malbu na nějakém veřejném místě. Chtěla jsem něco příjemného, přírodního, ornamentálního... Začala jsem chodit Pražskými ulicemi a hledat kavárny, čajovny, květinářství a jiná místa, která mě zaujala a kde bych se chtěla realizovat. Nejdříve jsem začala místy, které mi jsou blízké. Kde si ráda zajdu posedět a vypít dobrou kávu nebo skleničku vína. Tam, kde mi je příjemně. Na tom jsem chtěla stavět, aby to byl podnik mě blízký a aby na mě působil přívětivě. Místo, kam se lidé chtějí vracet s úsměvem na tváři. A tak, po dlouhém hledání, jsem našla květinářství Kytky od Pepy, které bylo přesně to, co jsem hledala. Po několika rozhovorech s majitelem květinářství jsem vytvořila 3 návrhy, z kterých si vybral ten, který mu byl nejvíce blízký a to tento zelený.

O tom, jak jsem Amarylis - "Zelený ornament" vytvořila, si můžete přečíst tady a teď už na postup práce!


Výroba pauzy

Jako úplně první, co jsem musela udělat, bylo vytvořit si pauzu, podle které budu pracovat. Protože měl být ornament veliký okolo dvou metrů, musela jsem si pro to připravit správnou pauzu. Papír, který jsem měla k dispozici byl veliký na výšku asi okolo jedno metru, možná trochu víc, a to bylo bohužel nedostačující. Uřízla jsem si tedy dva dlouhé kusy papíru, které jsem přilepila k sobě lepenkou. Tento velký papír jsem si přichytila lepenkou na zeď, protože zeď byl jediný prostor, kam se takto velký papír vešel. Potřebovala jsem, aby byl na pevném podkladě, aby se mi na něj dobře kreslilo. Po připevnění papíru jsem si připravila promítačku, přes kterou jsem promítala návrh ornamentu. Ten jsem si na papír překreslila tužkou. Všechnu kresbu jsem si následně prořezala řezákem, tak, aby řez byl přerušovaný, takový čárkovaný. Tam, kde bude řez budu moct na zdi kreslit tužkou a tím si ornament docela snadno převést na zdi v květinářství.

Převedení pauzy na zeď

Nejdřív jsem si pauzu rozprostřela na zem, abych viděla, jakým jde ornament směrem a jak ho budu chtít umístit na zdi. Když jsem ornament rozvrhla, zvedla jsem pauzu a přiložila ji na zeď tak, abych zachovala to, jak jsem ji měla rozloženou na zemi. Přichytila ji lepenkou na více místech, aby nespadla a tužkou jsem obkreslila celý ornament. Když jsem měla dokresleno, pauzu jsem opatrně sundala, aby se nepotrhala a tam kde bylo potřeba, jsem ornament doobtáhla. Protože na některých místech pauzy se špatně tužkou dostávalo. Tímto způsobem jsem nakreslila všechny ornamenty. Největší dobrodružství bylo kreslení ornamentu u stropu, protože tu část pauzy, která zasahovala na strop, jsem přichytila k němu lepenkou a stála tam na schůdkách jak pod papírovým baldachýnem.

Postup v malbě

Jako první jsem začala zelenými tóny, protože zelené plochy byly dominantou ornamentu. Nejdřív jsem si namíchala tmavě zelenou barvu a obtáhla jí lineárně zelené plochy na všech ornamentech. Když jsem je měla pečlivě obtažené, namíchala jsem si světlejší zelenou a tyto lineárně obtažené plochy jsem vybarvila. Vybarvila jsem ale jen prostřední pruh ornamentů, ornamenty, které byly v dolním a horním poli vybarvené nebudou, pouze lineární. Dále jsem pokračovala hnědými tóny. Ty byly vybarvené na všech ornamentech stejně. Nejdříve světle hnědou, kterou jsem si pak ztmavila a domalovala prostředky hnědých ornamentů. Dále jsem pokračovala šedivozelenou. Tou jsem vymalovala, stejně jako u světle zelené, pouze prostřední pruh ornamentů a ornamenty v dolním a horním pruhu jsem pouze obtáhla. Dále jsem pokračovala lososovou, kterou jsem postupovala stejně jako u předchozí barvy. A úplně nakonec jsem si namíchala světle modrošedivý odstín, kterým jsem vybarvila plochy na prostředním pruhu ornamentů a na dolním a horním pruhu jsem malovala pouze lineárně. Tento odstín jsem si po domalování trochu ztmavila a vybarvila okraje světlejšího odstínu tam, kde jsem to měla předkreslené. Když jsem měla vše namalováno, vyretušovala jsem pár drobných přetahů.

O tom, jak moji závěrečnou práci odprezentuji, jsem přemýšlela celou dobu co jsem s malováním začala. Samozřejmě, že jsem měla v plánu namalované zdi nějak pěkně vyfotografovat. Udělat nějaké hezké zátiší, koutek. Aby bylo vidět, jak je malba provedená a jak zapadá do okolní místnosti.